18 Jul 2011

Från semester till boot camp

Jahapp, nu har jag typ 10 dgr på mig att gå ner de sista 4-5 kg som behövs för att jag skall nå min målvikt. Inte så lätt som det var i början tror jag, och så skall jag dessutom pina mig igenom Annikas träning. Jo, det är nog lätt för man behöver bara 2 kvm och en stol. Och viljestyrka av stål, för mina armar efter första provträning var allt annat än stål. eller jo, nästa dag var det som två stolpar. Jeps, träning av armar är defintivt inte min starka sida, men jag skall köra igenom programmet som finns med i Cambridge broshyr och 26 juli spelar vi in en träningsvideo med mig i huvudrollen. I bikini. Pressure? Näh, vaddå? Jag som bakat pajer i en hel vecka och stekt plättar och har en installerad hemmabio sen förra tisdagen så jag är ju i toppform jag! No problem, jag har ju hela helgen på mig.
 japs..
Men ni skall få se att det går!

1 comment:

  1. Med risk för att låta negativ så måste jag påpeka några basic facts of mänsklig fysiologi nu när jag läser att du ska börja styrketräna samtidigt som du går på Cambridge.

    Det är så gott som omöjligt att samtidigt gå ner i vikt (bränna fett) och bygga muskler. Det är ungefär samma sak som att säga att man ska spara pengar samtidigt som man bygger ett hus.

    Det som händer när man tränar styrketräning är att man river sönder muskelcellerna. När man sen vilar, vilket är lika viktigt som själva tränandet, bygger kroppen upp dom tillbaka. Och juttun är den att kroppen då bygger dom lite större än vad dom var före dom revs sönder av Heidi i gymmet. detta kallas superkompensation på fackspråk *host* Därför växer musklerna om man tränar, sover OCH äter rätt och tillräckligt.

    Den tredje ingrediensen som behövs är nämligen byggmaterial till muskelcellerna. Byggmaterialet heter proteiner. Fett bygger inte muskler, det ger energi att röra sig men det bygger inte muskler.

    Så det som kommer att hända om du styrketränar samtidigt som du går på Cambridge är att du river sönder muskelcellerna men kroppen kan inte bygga upp dom igen eftersom du på grund av det låga näringsintaget inte har någå byggmaterial. Allt du får i dig går åt till att hålla uppe de livsnödvändiga funktionerna och ändå blir det för lite, eftersom du går ner i vikt. Vill du träna något under Cambridge så ska du gå raska långa promenader, vilka ju bränner relativt sett mest fett.

    Bodybuilders (nu påstår jag inte att du har siktat på att bli en sån, men principen är den samma) har i sina program så kallade bygg-perioder. Under dessa tränar de väldigt mycket men äter oxo väldigt mycket eftersom det befrämjar muskelbyggandet. De äter oxo mycket kolhydrater, oxo snabba, eftersom insulinet som utsöndras när blodsockret stiger behövs för kroppens byggande. Detta medvetna om att de samtidigt lägger på sig mer fett. Fett som de senare tränar bort med mer aerob träning. Et voila! Vad blir kvar? Jo, musklerna.

    Så om någon har sagt att du ska styrketräna samtidigt som du går på Cambridge och intar väldigt lite kalorier så vet de inte vad de talar om :)

    ReplyDelete