11 May 2011

Cambridge

"din mage är nu lugn och platt" - check!
"om din tarm fungerar normalt är du nu 2-6 kg lättare.." - check!
"du kan känna lite hunger idag" - check..för att Sambon grillade!! suck, om jag ändå inte hade så bra luktsinne. Glömde faktiskt bort i 2 sekunder att jag är på diet och gladde mig lite över en härlig biff, tills jag insåg att min middag inte var så biffig. Men det gick bra. Jag åt lök&potatissoppa och drack vatten.
Dieten jag gör är Cambridge. Här hittar ni mer info om det: http://www.cambridgeohjelma.fi/index.php?id=420bc0d028c5c&lang=sv Jag vill gå ner ca 10-12 kg och jag startar på steg 1. Det innebär att jag nu första veckan och eventuellt veckan därpå äter enbart cambridgemåltider och får ca 400-600 kalorier om dagen. Det räknas till very low calory diet men har alla de näringsämnen och vitaminer jag behöver. Jag är inte ett dugg orolig över att jag inte mår bra av det, för det märker jag ju själv att fastän jag dragit ner mitt kalori intag med nästan 1500-2000 så är jag inte yr, överdrivet hungrig eller oroad över att dieten är farlig på något sätt. Snarare är det farligt att vara så hjärntvättad av hur bra all mat, godis och "du är nog värd dethär smasket" är för dig. Är det inte så att vi utan att tänka på det använder mat&gotta till att bedöva, bekräfta och förstärka nästan alla situationer i både vardag och speciella tillfällen? Så fungerar jag åtminstone. Så fort jag lagt barnen och sova var det dags att tugga på något. Kanske för att släppa ut lite minifrustration eller kanske bara av gammal vana? Jag var så vacker och speciell när jag väntade tvillingarna, så naturligtvis hade jag rätt att äta för oss alla tre! Och när jag mådde illa de första veckorna av graviditeten var det ju inte annat att göra än att småäta hela tiden. Gissa om jag hade lätt att anamma det rådet även efteråt? Var är mer tröttsamt, stressigt och tålamodsprövande än att vara småbarnsförälder? (kan inte tänka mig något annat- jo att vara småbarnsförälder och bygga hus- check för det också- heh-) Jag steg till och med upp mitt i natten för att äta, bara för att jag kunde det och för att jag kände att jag förtjänad det. Vi åt en chokladplatta nästan varje kväll, och ni kan ta bort nästan. Ibland var det en på var! Chips, franska&korv till TV middagen klockan 22 och godis däremellan. Klart jag insåg att det inte fungerade, men jag såg mig inte så fet så "who cares"? Samtidigt gick jag in i rollen som mamma på heltid så det som Louis CK säger här: http://www.youtube.com/watch?v=TEMWxaJn4Ko stämmer så bra in på mig. Fuck that! Nåja, det var då. Nu vill jag verkligen njuta av mat och inte bara lassa in hur mycket som helst. Mat är härligt, men hur tråkigt som helst när man bara äter av gammal vana och dåliga menyer.
 Nu har jag avverkat tredje dagen som enligt information borde vara värst. Imorgon kommer ketosen på besök och då är det en dans på rosor :) I'll keep in touch!

1 comment:

  1. Gick på det i 3 veckor för något or sedan och 10 kg lättare blev jag. Lite jobbigt bara för det ända man tänker på är matrecept. Var dock beredd på en dålig andedräkt och en hård mage. Lycka till

    ReplyDelete