24 May 2011

Stegen

Om det är någon som missat vilken diet jag följer så är det ju Cambridge. Att gå ner i vikt med hjälp av det har för mig och många andra varit lätt. C har redan 40 år på nacken och över 20 miljoner människor har fått möta en mycket gladare och mindre spegelbild. Det säger mycket att 20 miljoner människor är användare av dieten! Jag vet inte när de ändrade, men nuförtiden består Cambridge av ett program i olika steg (1-6) och valfriheten är stor. Det finns shakes i många olika smaker, en gröt och "energistång, "bar" eller vad den nu heter på svenska. Man kan välja på vilket steg man börjar.

Jag ville definitivt börja på steg ett, med den mest dramatiska förändringen. Steg 1 är endast Cambridgepåsar  415-615 kcal/dag beroende på om man äter 3 eller 4 påsar om dagen. Det gjorde jag första veckan och gick ner ca 5 kg. Andra veckan, dvs förra veckan började jag äta ett mål om dagen och det räknas fortfarande till steg 1, fasta plus. Siffrorna på vågen var inte så överraskande positiva förra veckan, men jag tycker att kroppsformen har förbättrats avsevärt. Nu är jag in på tredje veckan och ärligt sagt känner jag ingen skillnad i energimängd längre. Jag orkar med lika mycket ansträngning som när jag åt vanligt och är inte alls slut eller trött längre som jag var den första veckan. Folk på jobbet frågar om jag är i ketos nu.. så jag antar att jag är det? Vet inte vad ketos innebär annat än dålig andedräkt. Och jo, det har jag. Ibland känns det som att Dyng-Elis har varit där på besök!

Så med dethär sagt väntar jag på att se hur det utvecklar sig. Matlusten är betydligt större när jag äter mat en gång om dagen (än så länge bara protein+grönsaker) och jag har faktiskt ätit en smörgås i helgen. Var ju tvungen att smaka det härliga bröd som mina föräldrar tog hem från Pernu.  (liten synd jag kan leva med)
Så jag skall hålla mig på steg 1 i någon vecka till känner jag. Vill ner till ett annat tiotal nu förrän det blir måndag igen.

För mer info om Cambridge, kolla deras hemsida och ta kontakt med den couch som ansvarar för ditt område! Man hinner ännu komma i form till badsäsong 2011!!

1 comment:

  1. Kort sagt kan man säga att ketos är det när kroppens kolhydratlager är uttömda, pga att man ätit lite kolhydrater, och kroppen istället börjar bilda så kallade ketonkroppar av fett för att användas som bränsle i våra organ.

    När man börjar äta mer kolhydrater igen avbryts ketosen och kolhydratlagren fylls på vart efter. Kolhydratlagren utgör cs. 2 kg kroppsvikt eftersom kolhydrater binder vatten.

    ReplyDelete